Segueix-nos a:

Instagram Twitter Facebook

Informació legal

WASHINGTON

MATÍAS DAPORTA

Lars von Trier va anunciar una trilogia el 2001 anomenada USA Land of Opportunities. Una trilogia crítica amb la societat i la cultura estadounidenca que no va completar mai. USA: Land of Opportunities consta de dues pel·lícules: Dogville (2003) i Manderlay (2005). Washington hauria estat la tercera.

La trilogia estava destinada a desmantellar la imatge internacional que els Estats Units promou de si mateix, perquè senyala diferents fenòmens de la història estadounidenca. Dogville té lloc en un poble extremadament pobre, fortament colpejat durant el període de la Depressió, la qual cosa porta els personatges a reforçar la seva intolerància cap a una estranya, Grace, el personatge principal. A Manderlay, la segona pel·lícula, que està basada en una història d’esclavitud, Von Trier fa declaracions molt poderoses sobre el racisme i la intolerància, o la manca d’intolerància, present a Dogville. No hi ha informació sobre el tractament ni l’enfocament que hauria tingut Washington. Com que es va deixar la trilogia sense cloure, l’autor ens va deixar un espai buit per formular noves preguntes sobre la qüestió americana i la humanitat. L’absència d’una pel·lícula serà el marc d’aquest treball.

Les dues primeres pel·lícules s’han descrit com “antiamericanes”. Tot i que el que von Trier fa en ambdues pel·lícules no és criticar durament els Estats Units, sinó que desmantella el nacionalisme exposant la debilitat humana. Fent servir els Estats Units com un simple contenidor per a la crítica social.

La crítica nortamericana va boicotejar Manderlay. La productora gairebé va a la bancarrota. I Lars Von Trier va patir una crisi que el va portar a abandonar el projecte. Els Estats Units va aconseguir bloquejar aquest i altres futurs intents de crítica.

Però… què passa quan una trilogia o un projecte no arriben a tancar-se mai? O quan cancel·len una sèrie amb un cliffhanger en el seu últim capítol? Que la poètica de l’especulació pren lloc. L’absència esdevé potència polètica (poètica i política). El projecte deixa de pertànyer al seu autor, per democratitzar-se en les ments d’aquells que vulguin imaginar una continuació o un final.

Aquesta peça serà un exercici d’especulació sobre què podria haver estat Washington, una pregunta amb una multiplicitat de respostes.

Lars Von Trier diu que la creació per a ell és un robatori constant, i que les seves pel·lícules estan plenes de petits i grans furts a altres autors. A USA: land of opportunities roba al teatre l’estètica brechtina. Podem dir que fent Washington li robem nosaltres a ell per tornar la trilogia al seu propietari, el teatre.

El projecte comença gràcies a les ajudes Carlota Soldevila que ofereix el Teatre Lliure, les quals van permetre dedicar dos mesos a l’escriptura del guió cinematogràfic. Per redactar-lo es va estudiar la manera d’escriure del director, els seus interessos, passat i futur després de Manderlay i, per descomptat, les dues pel·lícules anteriors de la trilogia, i trobar pistes i idees sobre les quals assentar Washington.

 

 

Dramatúrgia i acompanyament: Ignacio de Antonio

Producció: Muntsa Roca / Anastática Cultura 

Aquest projecte ha estat guanyador d’un Ajut Extraordinari a la Creació Carlota Soldevila 2021, del Teatre Lliure

Sobre l’artista

Artista multidisciplinar, BA en Coreografía (SNDO) per la Universitat d’Amsterdam, es gradua amb matrícula d’honor del Màster de Pràctica Escènica i Cultura Visual del Museu Reina Sofia. Té una llarga experiència en nous processos teatrals i performàtics, així com accions amb una implicació social i política important. Va ser artista resident de el centre d’art veem d’Amsterdam. Fundador de la iniciativa Annonymous Museum for Unsigned Works. Actualment és director de festival Me gustas pixelad_  a La Casa Encendida, un programa d’arts vives sobre la relació d’aquestes amb l’art digital i els videojocs.

Organitza:

Amb el suport de:

Mitjans Col·laboradors:

TORNA AL PRINCIPI